Dla wielu przedsiębiorców wkroczenie ze swoimi produktami na rynek internetowy stanowi jedno z najbardziej wymagających wyzwań. W obliczu dynamicznego rozwoju handlu online, ciężko jest znaleźć obecnie platformę, która okaże się dla właściciela firmy złotym środkiem. Przeszukując w tym celu internet można natrafić na masę sprzecznych informacji, z których tak naprawdę żadna nie będzie przydatna.
Na ostateczną decyzję odnośnie wyboru platformy sklepu internetowego powinno składać się wiele czynników. Możemy zaliczyć do nich rodzaj sprzedawanych produktów, preferencje klienta oraz oczywiście generowane koszty. Poniżej postaramy się wymienić i krótko opisać najpopularniejsze rodzaje sklepów internetowych, a także dopasujemy je funkcjonalnością do konkretnych potrzeb.
Rozwiązanie Marketplace
Często spotykanym rozwiązaniem w kontekście e-handlu jest tzw. Marketplace. Dla wstępnego zobrazowania sytuacji, omawiany rodzaj sprzedaży w sieci można poniekąd przyrównać do targowiska. To miejsce, w którym swoje produkty sprzedaje wielu różnych przedsiębiorców, a użytkownicy szukający konkretnego produktu, w pierwszej kolejności zaglądają właśnie tutaj.
Marketplace jest świetnym rozwiązaniem dla sprzedawców, którzy dopiero co zaczynają swoją przygodę z handlem w internecie. Warunki rozliczeń za wystawienie produktów na danej platformie zależą zazwyczaj od polityki danego serwisu, jednak w większości przypadków bazują na prowizji pobieranej od wartości sprzedaży.
Największą wadą Marketplace jest oczywiście spora konkurencja zgromadzona w jednym miejscu. Sprzedawcy handlujący podobnymi towarami muszą dostosowywać ceny do innych użytkowników serwisu, co często skutkuje obniżonym zyskiem.
Platformy Open-Source
Sklepy oparte na platformach Open-Source wymagają instalacji na własnym serwerze. To powoduje, że jako przedsiębiorcy jesteśmy ich pełnoprawnymi właścicielami i możemy bez obaw o konkurencję zamieszczać na nich dowolne produkty. Platformy pokroju PrestaShop są całkowicie darmowym rozwiązaniem, dzięki któremu każdy przedsiębiorca może stworzyć witrynę w pełni dostosowaną do swoich preferencji. Mimo to, dla uzyskania możliwie najlepszego efektu, przyszli właściciele e-sklepów wynajmują specjalistów, którzy dbają o poprawne wdrożenie ecommerce wraz doborem niezbędnych narzędzi, ułatwiających klientowi robienie zakupów.
Rozwiązanie platform e-commerce jest przeznaczone dla osób, które marzą o niezależnym sklepie internetowym. Duża ilość wtyczek oraz możliwość edycji wyglądu witryny w każdym momencie – to bez wątpienia cechy skłaniające przedsiębiorców do wyboru tej opcji. Do wad z pewnością zaliczymy koszty wdrożenia, konfiguracji oraz hostingu, które co określony czas należy ponosić.
Platformy abonamentowe
Systemy SaaS nie wymagają instalacji na własnym serwerze. Zamiast tego, przedsiębiorcy zobligowani są ponosić comiesięczną opłatę abonamentową za możliwość sprzedaży produktów na danej platformie. To rozwiązanie zbliżone poniekąd do Marketplace, jednak ze znacznie mniejszym stopniem konkurencyjności. Sporą zaletą tego rozwiązania jest możliwość szybkiej konfiguracji i wdrożenia oraz brak dodatkowych kosztów w postaci chociażby hostingu. Do wad zaliczymy natomiast wysokie koszty związane z edycją strony oraz ograniczoną ilość produktów możliwych do wystawienia w zależności od wykupionego pakietu.